Storytel köper Norstedts – vad betyder det?

Jag skriver på Axiell Medias blogg:

Att digitaliseringen vänder uppochner även på bokbranschen har vi vetat länge, men sällan var det så tydligt som 22 juni 2016, då det blev klart att den digitala boktjänsten Storytel (grundat 2005) köper Norstedts Förlagsgrupp (grundat 1823). August Strindbergs, Astrid Lindgrens, PO Enquists och Stieg Larssons förlag köps av… en mobilapp?

Nej, fullt så raljerande behöver man inte vara. Det här är något av det mest omvälvande som hänt i svensk förlagsbransch på mycket länge, men egentligen är det inte så förvånande att den som sitter på försäljningslösningen går in som ägare i takt med att all slags mediekonsumtion digitaliseras. Vad som händer framöver blir spännande att följa, men det står klart att branschens framtid inte handlar om en kamp mellan digitala och fysiska böcker. Det handlar om att göra läsningen, oavsett format, tillgänglig i en alltmer digital värld.

Här nedan några intressanta kommentarer från gårdagen som lyfter vad affären kan betyda, och vart branschen tar vägen härifrån.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s