Digitala bok- och biblioteknyheter, v11: Tack och lov att barn inte läser

En vecka som kostat oss både Torgny Lindgren och Chuck Berry får allt lov att leverera lite goda nyheter också, kan man tycka? Vi ska se vad som sagts:

Digitala böcker:

En av de mest omskrivna sakerna har varit att debatten om huruvida barn läser digitalt har flammat upp igen efter att The Guardian skrivit en artikel om det: Ebook sales continue to fall as younger generations drive appetite for print. På något vis verkar detta, att den generation som växt upp med antagandet att allt de vill ha finns i deras telefon eller iPad nu verkar läsa allt utom just böcker där, lyftas fram som en positiv nyhet. Som om vi snart kommer att återkomma till ett normalläge där det hemska digitala försvinner och alla läser på papper. Om vi bara blundar och önskar riktigt hårt blir det säkert 1993 igen!

Jag raljerar, förlåt. Visst, om ungdomar i allt högre grad väljer att läsa pappersböcker och faktiskt läser mer också, i stället för att boken (oavsett medium) förlorar mark totalt, är det en god nyhet. Men det är värt att tänka på ett par saker här:

  • Undersökningen från 2013 (varför tas den upp nu igen i anslutning till en diskussion om försäljningssiffror, som om det var fastlagt att de är relaterade?) säger att 62% av brittiska 16-24-åringar föredrog att läsa på papper. (Tio år tidigare var det 100%, men men.) Detta är inte ett demokratiskt val där de 38% viker sig för majoritetsviljan och fogar sig i att läsa på papper även om de inte vill. Vad gör de i stället?
  • Att endast 4% av barnboksförsäljningen är digital är inte så konstigt. Barn köper inte böcker, punkt; vuxna köper böcker åt barn. I brist på en bra digital barnbokslösning, och med tanke på hur bra presenter böcker är, är det inte konstigt att de hellre köper tryckta böcker.
  • Om man faktiskt ville uppmuntra barn (och ungdomar) att läsa digitalt skulle man ta fram affärs- och applösningar för detta som gjorde det möjligt för dem att själva välja och botanisera. Se t ex Stockholms/Malmös/Katrineholms biblioteks satsning Bibblix. Var är den kommersiella motsvarigheten? Det låter väl roligare än att hoppas på att barn läser böcker under uppväxten och kanske blir kunder när de får hantera barnbidraget själva?
  • De goda nyheterna är att det finns, om man är intresserad, nyare undersökningar som pekar på motsatta trender också. Se t ex Pews undersökning av amerikaners läsvanor från 2016. Det finns också undersökningar som pekar på att digitalt läsande framför allt uppmuntrar traditionellt lässvaga elever och pojkar att läsa mer.

Puh. Slut på ranten. Vad mer har hänt under veckan?

Biblioteksnyheter:

Så, nu börjar en vecka till.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s