Digitala bok- och biblioteknyheter, v13: RIP CD-boken?

Mycket har hänt den här veckan! Vi dyker direkt in:

Digitala böcker

Förläggareföreningen släppte i veckan statistik över bokförsäljningen 2016. I korthet: Bokförsäljningen som helhet minskar, men den digitala försäljningen (i första hand ljudböcker, men även e-böcker) fortsätter öka och utgör nu ca 14% av försäljningen. Den fysiska ljudboken är nästan helt död, medan den digitala har revolutionerat marknaden. Detta matchar ju de slutsatser som rapporten Boken 2016 kom fram till för ett par veckor sedan. Paradoxen: Det säljs (eller abonneras på) fler böcker, men intäkterna minskar eftersom genomsnittspriset för en bok på Storytel är lägre än priset för samma bok på 14 CD-skivor. (Kostnaden sjunker i och för sig också när man slipper trycka upp tusentals plastbitar innan man kan börja sälja boken.) De goda nyheterna, förstås, är att till skillnad från en del andra branscher som gått igenom digitaliseringen är förlagen redan på banan med detta, även om det återstår mycket att göra. Intressant är också att äldre titlar – böcker som tidigare inte tjänade ett öre åt förlagen eftersom de bara samlade damm i arkiven – står för en stor del av ökningen. Läs mer:

Forsaljning-2011-2016-Forlaggareforeningen-Fysisk-vs-digital

Sustained listening builds our capacity to do just that, to actually listen instead of impatiently moving on to our own desire for self-expression. It takes us out of our self-centered approach of “allowing” others a brief turn at saying what we haven’t thought or felt ourselves before quickly turning the conversation back to our place in the spotlight. The purpose of reading is to get beyond what we each can create with no voice but our own, whether applied to accessing technical directions or romance novels. When we lose interest in others voices, we become less than when we value wisdom beyond what we can develop in isolation.

Bibliotek:

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s