Digitala bok- och biblioteknyheter, v20: Det digitala är inte häxeri. Eller…?

I vanlig ordning kör vi bokbranschen i stort och biblioteken nedan. Den här veckan vankas bl a ägarbyten, överraskande siffror om volontärledda bibliotek, och huruvida bibliotakerier faktiskt är häxor.

Digitala böcker

Två av veckans intressanta nyheter rörde ägarbyten: Akademibokhandeln köptes av industrigruppen Volati, och min tidigare arbetsgivare Axiell Media (fd Elib) är numera helägt av Axiell AB sedan förlagen sålt sin ägarandel. Ett par tankar om detta:

Att Akademibokhandeln, och därmed också deras båda konkurrerande (!) internetbokhandlar akademibokhandeln.se och Bokus, får en ny ägare som säger sig se det som en långsiktig satsning är välkommet, men de möter utmaningar; Läs t ex Boktugg, Sju farliga utmanare till Akademibokhandeln. Vi ser en trend just nu (jag har skrivit om det tidigare) där digitaliseringen av bokhandeln inte bara gäller försäljning av digitala böcker, eller fysiska böcker via digitala kanaler, utan även hur de fysiska bokhandlarna drivs. När Adlibris och Amazon öppnar fysiska bokhandlar (mer om det nedan) och internetbokhandlarna i hög grad går mot abonnemangslösningar, har gamla ärevördiga Akademibokhandeln press på sig att hitta en plats i den nya marknaden.

Vad det innebär att förlagen säljer sina andelar i Axiell Media (fd Elib) är svårt att säga på rak arm; förlagen har sedan två år varit minoritetsägare, och det fanns skäl till att de sålde majoriteten till att börja med. Det behöver alltså inte innebära någon förändring alls. Samtidigt håller branschen på att förändras. Syftet med Elib när det grundades var ju att vara en neutral part för hela svenska bokbranschen, så att varje förlag inte skulle behöva bygga en egen lösning. Nu ser vi dock allt fler tecken på att det är just det de gör, med stora egna satsningar från både Norstedts/Storytel och Bonniers/Bookbeat/Adlibris. Axiell Media har alltid behövt stå med en fot i kunskap om förlagsbranschen och en i det tekniska; nu försvinner förlagens direkta insyn och input ur styrelsen, vilket ställer ännu större krav på företaget att fortsätta göra det relevant för förlagen att anlita dem – därav t ex nya satsningar som denna. Och i takt med att förlag gör egna satsningar lyfts också frågan hur vi, som bibliotek, får tillgång till böcker som är exklusiva i t ex Storytel?

Bibliotek

  • Shiny Shiny: Are Digital Libraries The Future For Children’s Reading? Tjänsten Library Of Miss Gadish är en amerikansk satsning inte olik svenska Bibblix, som satsar på att skapa ett virtuellt bibliotek som uppmuntrar till läsning.
  • No Shelf Required: Digital Public Library Of America Launching Ebook Pilot. Amerikanska bibliotek möter lite annorlunda utmaningar vad gäller e-böcker än vad de svenska gör, men det här är ändå en satsning som man bör följa med stort intresse.
  • P4 Stockholm: Stor ökning av lån på Stockholms Stadsbibliotek. De digitala lånen ökar mest, men de fysiska lånen ökar också. Detta är tydligen förvånande för journalister som tror att målet med digitala böcker är att få folk att sluta läsa tryckta böcker.
  • Nationell Biblioteksstrategi fortsätter presentera tankar från intressenter inför den nya biblioteksstrategin: Den här veckan är det BTJ som får yttra sig om hur de ser framtidens biblioteksbehov.
  • Private Eye skriver om volontärledda bibliotek, och att resultatet verkar bli det rakt motsatta vad som var tänkt: färre besökare, men samma kostnader. Både i Storbritannien och i USA sprids idén om bibliotek kan drivas av volontärer; hur svårt är det egentligen att låta obetald personal peka ut var senaste Camilla Läckberg står? Samma argument kommer säkert hit, och då är det nyttigt att veta att svaret på ”Men det fungerar ju i Storbritannien” är ”Det fungerar inte i Storbritannien.” (Se även vad jag skrev om det här.)

Det är mycket med det digitala, men det går att förstå. Det är ju trots allt inte häxeri vi sysslar med på biblioteken. Eller…?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s